مطالب سلامتی

ضربه به گوش

ضربه ی مستقیم به گوش مانند ضربات سیلی می تواند منجر به آسیب پرده ی گوش، جابه جایی زنجیره ی استخوانچه ای و یا آسیب سلول های گیرنده شنوایی گردد.
گاهی ضربه به گوش منجر به بروزتورم و خونریزی در لاله ی گوش می گردد.
 در صورت بروز علایم درد شدید گوش، از بین رفتن شنوایی گوش، خونریزی از گوش یا پیچیدن صدا در سر، جهت تشخیص مشکل به متخصص مراجعه فرمایید.
قبل از حصول اطمینان از پارگی یا عدم پارگی پرده ی گوش ، حتما از ورود آب به گوش جلوگیری به عمل آورید.
ورود آب به گوش می تواند منجر به عفونت گوش و طولانی تر و مشکل تر شدن دوره ی درمان گردد. در صورت وجود تورم و هماتوم لاله ی گوش گاهی لازم است مداخله ی سریع جهت درمان صورت گیرد تا از تغییر شکل لاله ی گوش و ایجاد گوش گل کلمی (گوش کشتی گیرها) جلوگیری به عمل آید.

فلج عصب صورت

علت پاتولوژیک بیشتر موارد فلج عصب صورت، ناشناخته است. ولی تصور می شود که این بیماری بر اثر التهاب ناشی از یک نوع ویروس در ناحیه عصب صورت به وجود می آید.
علایم آن کاهش حرکات در نصف صورت است. بیمارقادر نیست به پیشانی اش چین بدهد، اخم کند، ابرویش را بالا ببرد، هنگام سوت زدن یا گفتن حرف «ای» عدم تقارن در لب ها آشکار است و پلک چشم به طور کامل بسته نمی شود.
  • لازم است در صورت بروز این بیماری، در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنید. چون بعضی درمان های دارویی وجود دارد که اگر زودتر شروع شوند در صد موفقیت در درمان را بالاتر خواهند برد. لازم است هنگام خواب روی چشم مبتلا پوشش مناسب گذاشته شود و با چسب بسته شود. در غیر این صورت باز ماندن پلک ها در طول شب، منجر به خشکی قرنیه و آسیب جدی بینایی در چشم مبتلا خواهد گردید.

• صدای گوش (یا وزوز گوش)

شامل وجود صدا در یک گوش، دو گوش و یا در ناحیه سر است.
    • در صورت وجود صدای گوش جهت بررسی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
    • در بیشتر موارد علت صدای گوش، کم کاری (کم شنوایی) در ناحیه سلول های گیرنده ی صدا و یا عصب شنوایی است.
    • با شیوع کمتر، ممکن است موارد جدی تری مانند تومور عصب شنوایی و غیره مطرح باشد.
    • اقدامات تشخیصی پزشک، در جهت تشخیص و پیدا کردن این موارد نادر است.
    • غیر از این موارد، اگر تشخیص صدای گوش با منشا کم شنوایی حسی عصبی برای شما داده شود، دیگر می توانید آرامش خاطر داشته باشید که مشکل جدی مطرح نمی باشد و فقط باید با صدای گوش خود کنار بیایید.
    • گاهی داروهای تجویزی پزشک به شما کمک می کند تا با صدای گوش خود راحت تر کنار بیایید.

• عفونت گوش خارجی حاد

عفونتی دردناک در گوش است به طوری که حتی لمس یا حرکت لاله ی گوش می تواند درد را تشدید کند. عفونت و تورم می تواند منجر به بسته شدن کانال گوش شود.
    این عفونت معمولا بر اثر دستکاری گوش، استفاده از گوش پاک کن، سنجاق یا کلید برای خاراندن گوش و یا تماس گوش با آب آلوده می تواند ایجاد گردد.
    خوشبختانه با وجود علایم شدید و گاهی غیر قابل تحمل این بیماری، با درمان مناسب علایم به سرعت  تخفیف می یابند و از بین می روند. لذا بدون آنکه مضطرب و ناامید گردید جهت تشخیص و شروع  درمان به متخصص مراجعه نمایید.

التهاب سروزی گوش میانی

عفونت سروزی گوش، تجمع مایع در گوش میانی است که نیاز به دخالت پزشک جهت درمان دارد. علایم عفونت سروزی گوش، کاهش شنوایی وگاهی درد مبهم در گوش است. این بیماری در اطفال شایع تر است به خصوص اطفالی که مبتلا به بزرگی لوزه سوم ( با علامت خرخر شبانه ) هستند.
  • در صورت شک به وجود التهاب سروزی گوش، کودک باید تحت درمان و نظارت مستقیم پزشک قرار گیرد تا از بروز عوارض آن جلوگیری شود. عوارض این بیماری شامل پیامدهای ناشی از کم شنوایی کودک در مدرسه و خانه و نیز تغییر شکل در پرده ی گوش و گوش میانی در طول زمان که می تواند غیر قابل برگشت باشد، است.

عفونت گوش میانی چرکی حاد
علایم زیر می تواند هشدار دهنده ی بروز گوش درد چرکی حاد باشد. درد گوش که اخیرا شروع شده است،  سنگینی گوش،  ممکن است همراه با سرماخوردگی اخیر باشد و ممکن است همراه با تب باشد یا نباشد.
  • در صورت بروز هر کدام از علایم فوق به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است نیاز باشد که هر چه سریع تر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود. در صورتی که در سیر بیماری ترشحات چرکی آبکی و یا خون آلود از گوش شما خارج گردد می تواند نشان دهنده ی بروز پارگی در پرده ی گوش براثر فشار عفونت باشد. در صورت بروز علامت فوق حتما از ورود آب به داخل گوش پرهیز کنید و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.
عفونت مزمن گوش
این بیماری درا ثر پارگی پرده ی گوش ایجاد می شود. بیماران مبتلا به پارگی پرده گوش که به طور مزمن ترشحات چرکی از گوششان خارج می شود مبتلا به عفونت مزمن گوش هستند.
  • عفونت مزمن گوش باید توسط پزشک درمان گردد به گونه ای که گوشی که پرده ی پاره دارد، خشک و بدون چرک بماند. عفونت مزمن گوش اگر درمان نشود به دلیل هم جواری گوش با مغز،عصب حرکتی صورت و عروق مهم سر، می تواند منجر به عوارض جدی در ناحیه مغز ، داخل جمجمه و یا مشکلات عصب حرکتی صورت گردد.
اتواسکلروزیس
بیماری است که در آن استخوانچه ی گوش سفت و حرکت آن کم می شود و منجر به نوعی کاهش شنوایی می گردد .
بیماری به صورت نوعی کاهش شنوایی پیشرونده بروز می کند که معمولا از سنین پایین تر شروع می شود. علت آن نامشخص است. نظریه هایی مطرح شده است که هیچکدام از آن ها اثبات نشده است از جمله تاثیر عوامل ژنتیکی، غدد درون ریز، عفونت، تروما و ….
  • از آنجا که علت بروز بیماری کاملا شناخته شده نیست، قاعدتاً درمان دارویی قطعی نیز برای آن وجود ندارد. ولی خوشبختانه با تکنیک های جراحی و با متحرک سازی استخوانچه، معمولاً می توان شنوایی مناسبی را به بیمار برگرداند.
کری ناگهانی
معمولاً تظاهر آن بدین صورت است که بیمار به صورت ناگهانی متوجه کاهش شنوایی می شود که اغلب یک طرفه است. عموماً زمانی که بیمار می خواهد با تلفن صحبت کند متوجه این کاهش شنوایی می شود و یا وقتی که صبح از خواب بیدار می شود متوجه کاهش شنوایی و یا صدای گوش یک طرفه می گردد.
علت بروز آن مشخص نیست ولی معتقدند نوعی ویروس و یا عوامل دیگر در آن دخیل هستند. مصرف الکل، خستگی، دیابت، رسوب چربی در دیواره ی عروق را نیز از عوامل مستعد کننده می دانند.
  • با مراجعه به پزشک، بعد از گرفتن شرح حال و بررسی علل زمینه ای، پزشک درمان را شروع می نماید. شروع درمان در مراحل اولیه درصد بهبودی را بالاتر خواهد برد.